Black Friday och andra reor

Black Friaday har på kort tid blivit en succé i Sverige, men det finns många andra reor som det kan vara lönt att hålla koll på. Det gäller inte minst om man, precis som jag, bor i glesbygden. Genom att handla på nätet behöver jag inte ta mig till stan, utan kan stanna hemma och klicka på det jag vill ha, så kommer det till mig.

Reor är kul, och ibland kan man få ett ännu bättre erbjudande genom att använda rabattkoder. Det talas mycket om Black Friday och Cyber Monday nu för tiden, men jag vill slå ett slag för den gamla hederliga mellandagsrean, som man inte får glömma bort. Det är inte bara fysiska butiker som har mellandagsrea, det är också vanligt online. När säsongen är över, oavsett vad det gäller, brukar många butiker rea ut sitt sortiment.

Black friday-kasseMen det gäller att vara vaksam, framför allt om du handlar i en fysisk butik. Det är nämligen inte alla som sänker priserna i mellandagarna. En del handlare höjer priserna, men fortsätter att kalla det för rea. Det här läste jag i Stockholm Direkt, och jag handlar aldrig i Stockholm, men det kan vara bra att veta ändå. Kanske gäller det här också i Årjäng och Luleå, jag har faktiskt inte funderat på det.

Även på Black Friday är det viktigt att vara lite vaksam. Du hittar flera tips i den här artikeln. Ett bra tips är att göra en lista på vad du vill ha, och kolla i förväg vilka webbshoppar som har det som du letar efter. Då kan du hitta det på den magiska dagen, om du inte har otur och sajten kraschar p.g.a. många besökare. Det har faktiskt hänt. 2017 slog Black Friday nytt rekord i Sverige, skriver Dagens industri.

Cyber Monday och Singles Day

Black Friday infaller fredagen efter Thanksgiving-torsdagen, och på måndagen är det dags för nästa bemärkelsedag: Cyber Monday, som markerar inledningen på julhandeln. Som namnet antyder är Cyber Monday framför allt en angelägenhet på nätet.

Cyber Monday är en ganska ny företeelse: uttrycket användes för första gången 2005. Ännu nyare är Singles’ Day, åtminstone i Sverige. Det började som ett skämt på ett universitet i Kina 1993, skriver Dagens Media. Från början var det ett skämt, och en motsats till Alla hjärtans dag. Därför valde man ett datum som bara består av ettor – 11/11. Idag är det en av de stora shoppinghelgerna i Kina, och med tanke på att många köper stora mängder prylar på nätet från Mittens Rike har det spridit sig även hit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *